تسمه آهنی چیست؟

تسمه آهنی چیست؟

تسمه نوردی

تسمه‌های آهنی عمدتا از فولاد تولید می‌شوند. در حال کلی تنوع تسمه‌های آهنی موجود در بازار بسیار زیاد است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تسمه آهنی نوردشده

یکی از روش‌های تولید پرکاربرد محصولات فلزی، عملیات نورد است. در عملیات نورد یک پروفیل ( مواد خام دیگر مانند : میلگرد ها، کنار ورق ها، کنار ورق های اکسین و… که در سختی تسمه آهنی نورد شده تاثیر بسزایی دارند) با ضخامت مشخص به میان دو یا چند غلتک فرستاده می‌شود و به کمک این کار ضخامت ورق به میزانی که مطلوب ما است، در می‌آید. نورد به صورت سرد و گرم انجام می‌شود. در نورد سرد بدون این که ورق فلزی پیش گرم شود، به میان غلتک‌ها فرستاده می‌شود ولی در فرآیند نورد گرم ابتدا ورق پیش گرم می‌شود و دمای آن تا سطح معینی افزایش می‌یابد و سپس از بین غلتک‌ها عبور داده می‌شود.
در تولید تسمه آهنی به روش نورد، از عملیات نورد گرم استفاده می‌شود. مزیت اصلی تسمه آهنی نوردشده، تولید آسان است. قیمت تسمه آهنی نورد شده نیز به مراتب از سایر انواع تسمه آهنی کمتر است.
مهم‌ترین نقطه ضعف این تسمه‌ها، ساختار غیر یکپارچه آن‌ها است. به این صورت که معمولا از ترکیب چند فلز در تولید این دسته از تسمه‌های استفاده می‌شود. این مسئله موجب می‌شود تا انجام عملیات‌های مکانیکی مانند جوشکاری و ماشین‌کاری روی تسمه در آینده کمی سخت و دشوار شود.

تسمه ماشین کاری

یک روش دیگر تولید تسمه،‌ استفاده از گیوتین یا قیچی‌های مخصوص است. در این روش به کمک این دو تجهیز، ورق آهنی را به ابعاد مورد نظر برش می‌دهند. دو چالش اساسی در این روش تولید تسمه آهنی وجود دارد که عبارتند از:
1- برش‌کاری موجب تاب برداشتن ورق‌ها می‌شوند.
2- لبه‌های برش‌خورده ورق‌ها کاملا تیز و برنده می‌شوند.
برای این که این مشکلات به خوبی پشت سر گذاشته شود، باید به سراغ ماشین‌کاری ورق‌ها بعد از برش خوردن برویم. به کمک ماشین‌کاری تسمه آهنی به خوبی سر و شکل پیدا می‌کند. مزیت دیگر این روش آن است که از دقت ابعادی بالایی برخوردار است. همچنین این امکان وجود دارد که سفارش خرید تسمه آهنی را متناسب با نیاز مصرف کننده انجام دهیم.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس بگیرید